Staudebed

Staudebed

Sider

lørdag 5. september 2015

Slow gardening

Som en motvekt til "fast food" kom "slow food". På samme måte har uttrykket "slow gardening" oppstått, som en motvekt til at en hage skal designes og komme i fiks ferdig utgave (noe som vanligvis blir veldig dyrt!). Det er mulig å skape en vakker hage uten at det koster så mye. Slow gardening handler også om å ta vare på mangfold, kompostering, gjenbruk, unngå bruk av kjemikalier som kunstgjødsel og kjemiske plantevernmidler, og ikke minst handler det om å STRESSE NED. Dessuten er det mye morsommere å stelle med en hage du har skapt selv. OG - det er faktisk vist ved forskning av det å grave i jorda er helsebringende for oss mennesker.

Slow gardening extreme: Nikkesyrin (Syringa reflexa) som jeg sådde for ca fem måneder siden. Jeg gleder meg stort over den, men det vil ta litt tid før den blir til pryd i hagen...
Hagen er for meg et like personlig rom som rommene i huset vårt. Det blir aldri ferdig innredet, men det er selve prosessen som gir glede, så det er ikke noe mål å bli ferdig. Og det er litt uforutsigbart siden en jobber med levende planter. Det blir med andre ord aldri slik man hadde tenkt, men kan være fint likevel!
Rød blærespirea (Physocarpus opulifolius 'Diablo'), brunstorkenebb (t.h.), markjordbær (t.v.) og klematis i en mer eller mindre planlagt samplanting.
Hagen er hjem ikke bare for planter, men også for insekter, fugler og andre dyr. Her en humle i en fløyelsblomst.

Og en bie i en pyntekorgblomst.
Store plener og velfriserte busker og trær kan se imponerende ut for menneskeøyet, men ikke for humler og sommerfugler. For dem fungerer det bedre med noe som blomstrer, og litt virvar er også helt OK!
Vakkert kaos: Spiselige blomster ble sådd i en pallekarm i kjøkkenhagen i vår, til stor glede for både meg selv og insektene. 
Det er ikke noe i veien for å bruke ville planter i hagen. Det er gratis, og du får veltilpassa planter som har gode sjanser for å overleve uten for mye styr og stell.

Kongslys er staselige, høye stauder. Jeg tror dette er mørkkongslys (Verbascum nigrum) som er en av to viltvoksende arter i Norge. Den slo seg ned i staudebedet mitt og har fått lov til å bli der.
Hilsen Gunn MariJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar