Staudebed

Staudebed

Sider

lørdag 19. september 2015

Welcome to the jungle

Noe av det beste med et eget veksthus er at det er et fantastisk lys der inne når det høljeregner i september, og det er fortsatt mulig å tviholde på litt sensommerfølelse. Og det er koselig å høre på lyden av regnet. Men på denne tiden er det kaos i veksthuset mitt. Det som er vanskelig på våren, er å forstå at de små frøplantene i løpet av sesongen blir større...MYE større. Det er å be om bråk med seks agurkplanter på en halv kvadratmeter, og store tomatplanter i små plastpotter som faller over ende og trenger vann fire ganger om dagen. Og oppbinding kan være et lite mareritt - i fjor feilvurderte jeg tyngden av tomatavlinga totalt og de spinkle oppbindingene mine holdt ikke. I tillegg ga jeg opp å fjerne tyvskudd fra tomatene (sideskudd som krever vann og næring, og forsinker modning). Løsningen ble etter hvert å unngå veksthuset. Så i år er det tross alt litt bedre, særlig etter at jeg tok en firetimers sjau der inne forrige helg.

Jungelagurk (Melothria scabra) kommer opprinnelig fra Sør-Amerika og er et nytt bekjentskap for meg. Jeg sådde dem i april, og de har vokst og vokst siden. I sommer har det stort sett vært jungel og lite agurker, men nå har det dukket opp masse frukter på størrelse med coctailtomater. Skallet er veldig fint å se på, smaken er syrligere enn vanlig agurk.

Jungelagurk, tomat, drue og georgine (usikkert hvordan den havnet der) etter ryddesjauen.
Agurkene har vært kjempeproduktive i år, og enda så stygge plantene ser ut nå, bærer de fortsatt fram frukt. Skal helst høstes når de er ca 10 cm lange, og er gode og sprø. Tomatsorten 'Sungold' (i midten) er utrolig god og kan anbefales! Til høyre tomatsorten 'Black Cherry'. Jeg synes det er fint å blande tomater med forskjellig farge i salaten.

Planter i planteslekten Capsicum får utrolig dekorative frukter. Jeg har vært mer eller mindre heldig med paprikaplantene mine, og i år sådde jeg ingen. Men chili synes jeg er utrolig lettdyrket, denne (til venstre) fikk jeg av en kollega i vår og den får masse, små frukter i forskjellige farger. Kan være lurt å holde utenfor små barns rekkevidde! Nederst til høyre søtpepper 'F1 Sweet Sunshine'. Den har begynt å modne først nå i september. 

Mitt tredje forsøk på Physalis. Første året hadde jeg ikke veksthus, men plantene ble fantastiske og fruktene ble nesten modne. I fjor spirte ingen av frøene. I år modner ikke fruktene til tross for at plantene står i veksthuset...Hmm.

Agurk, tomat og salat. Det er fantastisk å spise egendyrket mat. Kortreist og kjempegodt!

Hilsen Gunn MariJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar