Staudebed

Staudebed

Sider

lørdag 29. august 2015

Bestemors favoritt

Da jeg var omtrent halvparten så gammel som jeg er nå, syntes jeg pelargonier var noe trøtte greier. Det synes jeg ikke lenger. Jeg har fått sansen for pelargonier de siste årene, og det finnes så utrolig mange varianter. Og de har en nostalgisk duft...

'Scarlet Orbit' - jeg fikk en frøpakke av disse fra et frøfirma for noen år siden fordi jeg hadde bestilt så mye annet.
 
'Minnie' - denne kjøpte jeg en stikling av på Blaafarveverket.
Pelargonier er lette å ha med å gjøre, men er ikke glad i regn og kjølig vær, da får de lett gråskimmel og blomstene blir ikke så fine. Jeg har hatt mine i veksthuset i sommer. Om vinteren står de i vinduskarmen i stua.

'Hills of Snow' - kjøpt som stikling på hagemessa på Lillestrøm for noen år siden. Den har utrolig flotte blader.


De fleste står i terracottapotter fordi de tåler godt å tørke litt. Jeg drøyer ganske lenge mellom vanningene, men så får de en skikkelig rotbløyte.

'Bornholm' - også kjøpt på hagemessa. Hver lille blomst ser ut som en rose.
'Grafitti White' - kjøpt som stikling på Blaafarveverket. Det var lite futt i den de første årene, men i sommer har den virkelig slått til.
'Black Velvet Appleblossom' - denne sådde jeg for et par år siden, mest fordi jeg var fascinert av de mørke bladene, men den har vakre blomster også.

Hilsen Gunn MariJ

1 kommentar:

  1. Gunn Mari inspirert oss Da hun skapte vårt nye staudebed, men her møter vi inspirasjon til mye mer - vakkert!

    SvarSlett