Staudebed

Staudebed

Sider

lørdag 30. januar 2016

Det er så gøy å så!

Jeg har sådd! For første gang i mitt liv prøver jeg meg i januar, med vekstbelysning. Jeg har kjøpt lys på Clas Ohlson, det var det rimeligste alternativet og LED, og jeg håper at det fungerer. For å si det sånn, jeg håper plantene liker lyset bedre enn jeg gjør, for det var disco-aktig og ikke akkurat behagelig for øyet.

Let's dance...

Opplegget mitt er av ypperste kvalitet; et garderobestativ med to kleshengere hvor lysrørene er festet med tråd og tape.

Vinterhage á la meg

Jeg har sådd litt av hvert, og litt feil i forhold til anbefalte såtidspunkter, men så finner jeg ut hva som fungerer og ikke.

Aubergine: Har aldri hatt aubergine i veksthuset, og nye ting skal prøves. Det står på pakka at de kan sås i slutten av januar, og det har jeg gjort.

Kinagressløk: Jeg elsker denne, har skrytt av den mange ganger. Vil få spisbare planter så fort som mulig.

Lobelia: I fjor tok det altfor lang tid å få noen fine eksemplarer til krukker, så derfor satser jeg i år på noen store planter tidlig. Er begeistret for lobelia fordi de ikke trenger å knipes. Anbefalt såtid februar til april. Jeg sådde bare noen få nå, så sår jeg resten senere, blir spennende å sammenlikne. Jeg pleier å så lobelia hvert år. Frøene er veldig små, men jeg bruker en liten pensel og "maler" overflaten av såjorda med frø.


Hengelobelia 

Stevia: Det sunne sukkeret. Tenkte denne skal få stå i vinduskarmen på kjøkkenet etter hvert når dagene er lange nok.

Stevia rebaudiana 6 dager etter såing


Artisjokk: Aldri prøvd før. Anbefalt såtid februar-mars. Skal visst være litt vrien å få til? Eller?

Calamagrostis brachytricha: Kjenner ikke til noe norsk navn. Et flerårig prydgras som jeg ikke aner noe om. Men det blir 80 cm høyt og er herdig til sone 5. Høres ut som en vinner.

Mitt nye prydgras-håp - Calamagrostis 
Pipeløk: Sådd inne og satt ut og dekket med masse snø...Planen er å ta de inn i mars og se hva som skjer. Da er de enten døde eller klare til å spire, forhåpentligvis det siste.

Jeg pleier å dekke frøene med vermikulitt fordi det regulerer fuktigheten. Ungene pleier å være med å så og ofte blir det litt mye vann, men med vermikulitt går det som regel gå bra. Dekket også lobelia-frøene med vermikulitt og så etterpå at de er lysspirende, men det har visst gått bra likevel, sikkert fordi laget var ganske tynt.

Jeg lar frøene spire i romtemperatur på kjøkkenet og så flytter jeg de til soverommet for at det skal være litt kjøligere.

Jeg er bortom frøpottene og titter rundt 100 ganger per dag. Må jo ikke gå glipp av noe.


Hilsen Gunn Mari :)

7 kommentarer:

  1. Ser bra ut dette 😊 selv lar jeg det spire i vinduskarmen i høy temp og setter de under plantelys når de har vokst litt. Aubergine, artisjokk, lobelia, blodbeger, paprika og chili gikk i jorda hos meg også i går. Og stauder som ble kastet ut 😊 synes hagen din ser herlig ut! Litt som her, vi overtok også i 2012. Har ingen ren hageblo - det strekker ikke tiden til... god hagesesong 😊

    SvarSlett
  2. Ser bra ut dette 😊 selv lar jeg det spire i vinduskarmen i høy temp og setter de under plantelys når de har vokst litt. Aubergine, artisjokk, lobelia, blodbeger, paprika og chili gikk i jorda hos meg også i går. Og stauder som ble kastet ut 😊 synes hagen din ser herlig ut! Litt som her, vi overtok også i 2012. Har ingen ren hageblo - det strekker ikke tiden til... god hagesesong 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Chili er flotte planter, men jeg er ikke flink til å bruke det. Paprika har jeg prøvd med vekslende hell, plantene blir som regel veldig puslete. Har du erfaring med artisjokk fra tidligere, hørte at det skulle være litt vanskelig å dyrke??

      Slett
  3. Å, så mye spennende du sår! Stevia er veldig spennende! Har veldig lyst på vekstbelysning også! Lykke til med frøene, og ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy å prøve med vekstlys. Fordelen med LED er at det varer lenge og ikke blir så varmt. Gleder meg til fortsettelsen. Ha en fortsatt strålende søndag!

      Slett
  4. Spennende. Det muliges kunst langt fra oss som lar våren starte med planter vi kjøper. I tillegg til alt det andre du får til Gunn Mari er jeg inponert over det kreative opphengte av lampen

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke ta all æren alene. Det var Anders som foreslo det med kleshengerne😉

      Slett