Staudebed

Staudebed

Sider

onsdag 13. januar 2016

Godt nytt hageår!

Mangelen på innlegg i perioden fra høsten og helt til nå skyldes ikke at jeg har hatt det for travelt, men rett og slett at jeg mister litt gnisten etter hvert som hagesesongen går mot en definitiv avslutning. Det første tegnet er at georginene som stråler og blomstrer den ene dagen plutselig bukker under for den første høstfrosten. Men jeg kan egentlig ikke klage, høsten var lang om mild.

Så var det over...
Min høstrøde, lille hvitrogn ble omfavnet av en klematis.
Det var en hyggelig jul. Jeg var ikke spesielt kreativ dette året, men jeg laget en dørkrans sammen med datteren min. Vi hadde spart en halmring som var surret med tråd fra en dørkrans jeg kjøpte i fjor. Så da var det bare å kjøre i vei med å sette på bar og pynt. Vi høstet bar av gran, furu og einer i skogen, i tillegg til litt tyttebærlyng og bjørkekvister. Så brukte vi litt julepynt vi hadde liggende. Det var gjort på en halvtime, og vi var strålende fornøyde. Har ikke klart å ta det ned ennå. Hvor lenge kan slike kranser henge egentlig? Er det helt slutt 20. dag jul? Sukk...



Så kom endelig snøen, til barnas store glede. Og det er bare å innrømme at sånn det er ute akkurat nå, med minusgrader og puddersnø, er det strålende vakkert!





Så da er det vel bare å nyte vinteren, ute og inne, vel vitende om at våren nærmer seg dag for dag. Og jeg har begynt hagesesongen så smått ved å gå gjennom diverse nettbutikker og frøkataloger, og har bestilt litt her og der. I år tror jeg at det blir et pyntekorg- (Cosmos) og Zinnia-år hos meg. Og så skal jeg dyrke mer grønnkål som jeg prøvde for første gang i fjor, og prøve svartkål. Dette er nok de kålvekstene det er enklest å dyrke fordi det er mindre problemer med skadedyr. Og kinagressløk (tror også det kalles kinapurreløk, eller det det kanskje noe annet?) er en selvfølge, det prøvde jeg også for første gang i fjor. Det har en utrolig god, mild smak av hvitløk, og kan anbefales!

Ellers går jeg og lurer på om jeg skulle tillate meg å investere i vekstbelysning for å kunne så noe litt tidligere - ikke noe store greier, bare sånn lite....;)

Det er koselig innendørs i vinterkulda med levende lys, spesielt i selskap med noen hagebøker eller frøkataloger.

Hilsen Gunn MariJ

3 kommentarer:

  1. Flott vintervær hos deg! Snøen som dalte her i dag, var litt i våteste laget. Fikk nesten litt vårfornemmelser :)

    SvarSlett
  2. Det er litt vemodig når plantene takker for seg, men må innrømme at jeg blir litt hagelei også. Da er det godt med en pause! Jeg lagde også en krans, men jeg hadde den inne, så da den begynte å drysse, var det bare å plukke av granbaren, og spare halmkransen til neste år :)
    Det er klart du må ha vekstlys! Jeg har sådd noen frø, og nå når de har spirt, står de under plantelys på vaskerommet! Det er deilig å kose seg med grønne spirer og planlegge (og lengte) mot vår og sommer!

    SvarSlett
  3. Vinterværet ser ut til å holde seg også. I dag var vi på liten skitur med minstejenta, i -8 grader og strålende sol, og det var fantastisk.

    Noen tips om hva slags plantelys som kan brukes, og evt. hvor jeg får tak i?

    SvarSlett