Staudebed

Staudebed

Sider

torsdag 20. august 2015

Helt gjennomsnittlig god på dyrking av svarthyll

Svarthyll, med det latinske navnet Sambucus nigra, er en fin og kraftig busk. Den vokser fort og har vakre, store blomsterskjermer med masse små hvite blomster. Bærene er mørke og blanke, og hvis man ønsker å høste dem må man konkurrere med fuglene om å være først ute.

Svarthyll må ikke forveksles med rødhyll (Sambucus racemosa).
Blomsterstanden hos svarthyll er stor og flat,  mens den hos
rødhyll er smal og avlang. Rå bær fra rødhyll er giftige.

I 2013 kjøpte jeg to stk svarthyll som jeg plasserte på nordsida av veksthuset mitt. Jeg hadde svarthyll i den forrige hagen min, og den vokste kjempefort og var frodig og fin. Så jeg tenkte at svarthyll var en god idé. Men det var det visst ikke. De ble stående og sture. Jeg tror ikke det hadde noe med lysforhold å gjøre, men derimot at det var jorda som var problemet - det var mineraljord uten organisk materiale, muligens lite nitrogen OG dårlig drenering. Så i fjor flyttet jeg dem til kanten av skråningen. Og slik ser de ut nå (har ringet dem inn for at de skal synes bedre i den "omkringliggende vegetasjonen"):

Svarthyll; en liten og pjusk, og en stor og frisk.
  • Dersom jeg bare hadde hatt planta til venstre = mistet all selvtillit mht. svarthyll og aldri prøvd å plante svarthyll igjen
  • Dersom jeg bare hadde hatt planta til høyre = verdensmester i svarthylldyrking og umiddelbar storsatsing på produksjon av hyllebærvin 
Så viser det seg at jeg er sånn helt middels god på dyrking av svarthyll. Jaja.

Hilsen Gunn MariJ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar