Staudebed

Staudebed

Sider

torsdag 8. oktober 2015

Oppsummering av årets sesong og ny lærdom - Del 1...

En litt kald og fuktig vekstsesong er historie, og det er på tide å oppsummere hva som gikk bra, og hva jeg har lært.

Veksthuset
Neste år: Litt færre tomat- og agurkplanter så jeg slipper følelsen av å måtte kjempe meg gjennom tett kratt hver gang jeg går inn. Men jeg kommer til å gå for små slangagurker og 'Sungold'-tomater igjen. Det var vellykket! Husk flere basilikumplanter, MANGE flere!


Salat
Om du bare har én krukke eller balkongkasse og har lyst til å dyrke noe spiselig, så anbefaler jeg salat. Det finnes massevis av sorter, de er lette å så og dyrke fram, og du kan høste etter bare tre uker eller der omkring. Plukksalat er suverent, for da kan du glede deg over egendyrket mat i lang tid. Jeg var skikkelig på hæla med salat i år, fikk ikke sådd før midt i juli, men høster fortsatt salatblader i veksthuset. Neste år skal jeg begynne mye tidligere!! Favoritten er eikebladsalat, særlig den røde. Jeg har hørt at snegler ikke er glad i røde blader, men vet ikke om det stemmer. Min rødbladete grønnkål har i hvert fall fått stå i fred i kjøkkenhagen hele sesongen. De unge bladene på denne er også supre å bruke i salater.
Så salat i gamle hermetikkbokser (orientalske sorter, ruccola mm.). En boks eller to er nok til ett måltid. Unge blad av grønnkål kan også brukes i salat.
 Georginer (Dahlia)
Jeg er så heldig å få låne litt plass til vinterlagring av georgineknoller i kjelleren til svigerforeldrene mine. Jeg har noen tøffe sorter som overlever hva det skal være. Jeg klipper de ned, drar de opp av jorda, legger de i en haug i en plastkasse og setter dem  inn i kjelleren. Over jul dekker jeg kassene med plast, sånn at knollene ikke tørker ut før jeg tar dem ut til driving om våren.

Det jeg lærte i år, er at jeg ALDRI mer skal ha georginer i krukker. De skal settes rett i bakken, for da holder de det gående helt til frosten kommer. Jeg er så glad for at det ikke har vært frost ennå, for de ser fortsatt helt strålende ut.
Georginer langs terrassen 2. oktober.
Georginene som jeg satt i krukker stakkars, har vært blomsterløse og puslete i minst to måneder. Det henger selvsagt sammen med tiden jeg har investert i dem. Jeg er dårlig på vanning og gjødsling jevnlig, men følger mer 'rykk og napp'-prinsippet. Og det går bare bra når plantene står i bakken. 
Det vanskeligste som finnes, er å dyrke planter i krukker, og jo mindre plass de har, jo verre blir det. Da tørker de, blir angrepet av sjukdom (meldugg), og ser pjuske ut, og du får aldri den frodige blomsten du trodde du skulle få. Og verst av alt er at du kan begynne å tro at du ikke har grønne fingre.

Jeg plantet denne buskrosen i fjor og er veldig fornøyd med den. Den blomstrer nå for fullt for tredje gang denne sesongen. Det er en Austin-rose som heter 'Mary Rose', blir 100 - 120 cm høy, og er herdig til sone H6. Går helt fint i Drammen med andre ord (pleier å gå fint med planter som er minst H4). Har så langt ikke hatt problemer med sjukdom, og bare litt bladlus tidligere i sommer.
Ringblomst og kornblomst lyser opp høsten.
Midt innimellom årets begredelige maisplanter har det plutselig dukket opp en pyntekorg
(Cosmos bipinnatus, sommerblomst) som har selvsådd seg fra i fjor. 
                                                    
                              Hilsen Gunn MariJ




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar